Interdisciplinary pathways

Science, Technology and Society (STS)


Interdisciplinary pathways

Science, Technology and Society (STS)


The Science, Technology and Society (STS) interdisciplinary pathway aims to bridge the divide between humanistic and scientific cultures by promoting a focus on ethical issues, interdisciplinary integration, civic engagement and critical thinking.

The STS interdisciplinary pathway develops thinking about the impacts of science and technology – with a focus on risks, benefits and opportunities – on peace, security, community, democracy, environmental sustainability and human values.

Some of the aims inherent in the STS approach are to explore the relationship between what management engineers do and the constraints, needs and responses of society; to promote the ability to make informed decisions about the responsible use of science and technology; and to delve into the challenges of living and innovating in a world where science and technology are increasingly interconnected, pervasive and powerful.

In summary, the goal of this interdisciplinary pathway is to balance technical and scientific learning with the study of social aspects that interact with technology and scientific application, while also building connections between disciplines that are not normally encountered in the undergraduate engineering management curriculum, such as sociology, law and philosophy. Educationally, the STS approach addresses the limitation of university specialisation, which does not fully prepare for most of the challenges of the contemporary world because these require interdisciplinary and multidisciplinary skills not promoted by conventional academic pathways.

  • Bachelor's degree: course content by type of activity
      • Insegnamento di base

        Scienza, tecnologia e società

      • Contenuti embedded negli insegnamenti

        Gli obiettivi sociali nell’Agenda 2030 delle Nazioni Unite

        Le istituzioni economiche nello sviluppo sociale

      • Attività dedicate extra-curriculari (riconosciute con open badge)

        Etica

        Workshop di psicologia del lavoro

      • Obiettivi: comprendere l’importanza dell’integrazione tra materie tecno-scientifiche e umanistico-sociali e le implicazioni del rapporto tra scienza, tecnologia e società; acquisire la capacità di riconoscere i problemi etici che derivano dall’esercizio della professione e dal rapporto tra produzione e società; sviluppare le capacità di collegare e integrare i problemi tecnici/tecnologici con le tematiche della democrazia, sostenibilità e dei valori umani.

  • Master's degree: course content by type of activity
      • Insegnamento di base

        Scienza, tecnologia e società

      • Contenuti embedded negli insegnamenti

        Law for Engineering

        Natural and Artificial Intelligence for Business

        Responsible Research and Innovation e Innovazione sostenibile

        Fabbrica intelligente e psicologia dell’organizzazione

      • Attività dedicate extra-curriculari (riconosciute con open badge)

        Etica

        Psicologia sociale delle organizzazioni e dei servizi

        Filosofia del management

        Cyber Law

      • Obiettivi: comprendere la relazione tra soggetti in contesti complessi e nell’ambito dell’organizzazione produttiva; acquisire capacità decisionali su problematiche all’intersezione di questioni tecnico-scientifiche ed etiche e sull'uso responsabile dell’innovazioni, della scienza e della tecnologia; sviluppare le capacità di ragionamento transdisciplinare, creando collegamenti con discipline non ingegneristiche, come la sociologia, il diritto e la filosofia.

Newsletter
Do you want to stay updated on all LIUC events and news?