Projects


Research

Projects


University research projects

2023

Project leader: Cillo Alessandra
Duration: 2023 – 2024

Questa ricerca ha come obiettivo quello di studiare l’effetto positivo dell’alfabetizzazione finanziaria, finalizzata a migliore la capacità dell’individuo a ragionare in situazioni di ambiguità (situazioni in cui le probabilità dei possibili esiti di un evento sono sconosciute), sulle decisioni di investimento.

A tale fine verranno effettuati una serie di esperimenti in laboratorio e/o online.

Project leader: Comerio Niccolò
Duration: 2023 – 2024

Se, da un lato, la letteratura scientifica ha ampiamente confermato la relazione positiva tra turismo e crescita economica, scarse sono, invece, le analisi sulla possibilità di utilizzare il settore per favorire il processo di convergenza economica tra territori. Inoltre, i pochi studi esistenti raggiungono spesso conclusioni in conflitto tra loro. Da qui la necessità di sviluppare un progetto di ricerca che esplori la relazione tra turismo e disuguaglianze economiche territoriali, concentrandosi su alcune delle nazioni che più di tutte presentano una forte vocazione turistica, Italia in primis.

Project leader: Falletti Elena
Duration: 2023 – 2024

La continuità terapeutica è per i pazienti un elemento rilevante a livello giuridico, tecnico e gestionale.

Il fabbisogno farmaceutico deve sempre essere adeguato alla domanda di servizi: non esistono però strumenti predittivi che assicurino un supporto al processo decisionale pubblico.

Il progetto SPIDER affronterà la definizione di un modello predittivo, analizzandone le implicazioni legali e giuridiche sulla continuità terapeutica, applicando sistemi di correzione dei bias e di auditing che possano potenziarne la capacità predittiva.

Project leader: Gervasoni Anna
Duration: 2023 – 2024

The aim of this research project is twofold:

Firstly, over the last years Private Equity (PE) secondary market has emerged, as a result of a spectacular growth of PE fundraising and investments worldwide and due to high illiquidity and uncertainty regarding the timing of capital flows suffered by investors (Limited Partners, LPs) in this asset class, and should be more extensively studied.

Secondly, Private Debt (PD) is a growing field in the alternative asset industry, which should be deeply explored in terms of its secondary market transactions (private debt secondaries), its role in financing Leveraged Buyouts or its drivers at a loan (firm-specific) level.

Project leader: Gigliarano Chiara
Duration: 2023 – 2024

Obiettivo del progetto è proporre nuovi indicatori compositi di povertà e disuguaglianza multidimensionale, che si basino su un sistema di pesi ottimale degli indicatori elementari e che consentano di stimare il fenomeno anche in piccole aree.

Le principali metodologie che verranno sviluppate sono:

  • Costruzione di indicatori compositi che tengano conto dell’associazione tra le dimensioni e della diversa natura delle variabili
  • Stima del rischio di povertà a livello locale con l’ausilio di tecniche statistiche basate sulla stima di piccole aree

Project leader: Malatesta Alberto
Duration: 2023 – 2024

La ricerca intende analizzare, con metodo comparato, le recenti novità normative in materia di tutela cautelare nella definizione delle liti commerciali transnazionali, al fine di verificare se gli strumenti attualmente esperibili sia di fronte agli organi giurisdizionali che agli arbitri internazionali possano assicurare una protezione efficace dei crediti e dei beni delle imprese che operano su mercati esteri.

Project leader: Mari Luca
Duration: 2023 – 2024

Per la prima volta nella storia sono ampiamente diffuse nella società umana entità non-umane che mostrano di essere in grado di dialogare in lingue storico-naturali, come l’italiano, con proprietà linguistica, abilità argomentativa e accesso a una enorme quantità di informazione testuale. Questo prospetta opportunità e rischi, a proposito di modelli di gestione dell’informazione e di business, di cui è importante essere informati e consapevoli.

Project leader: Mauri Chiara
Duration: 2023

Marketing has significantly broadened its domain and has embraced the challenges that the world is facing.

Applying stewardship theory, the research investigates what think about marketing. 6 CEO’s participated in a semi-structured interview, and their discourse has been analyzed with topic modeling to identify the key issues they are facing. A survey has been administrated to a sample of Italian top managers and of US managers, who were invited to answer a questionnaire. Keywords emerging from open-end questions have been identified and used to fix 3 stereotypes of marketing, named Back to the Future, Future Perfect and Blended.

Project leader: Minelli Eliana Alessandra
Duration: 2023 – 2024

The management and evaluation of knowledge is a challenging current affair. Healthcare is a knowledge driven process, in particular, Italian Institutes for Care and Scientific Research (IRCCS) present a vast diversity of health professionals, and a complex network, and decision-making processes.

In contributing to the discourses on knowledge management and evaluation, the coordination of resources allocated to research could increase in efficiency, hence achieving a higher societal impact through a better ‘translation’ of research into practical clinical routines aimed to improve patient care.

The project investigates and reconceptualizes the relationship between research (i.e., knowledge) production, performance-based systems of evaluation and funding, and the impact research should have on society. Its final scope is to propose an integrative framework of the effects of evaluation on knowledge production, that incorporates the system rigid metric-measurements of activity and practice with the nuanced goals of excellence of medicine and improved patient care.

Project leader: Pavesi Filippo
Duration: 2023 – 2024

Policymakers consider cultural life and social norms as key determinants of environmental awareness, as demonstrated in the 2005 Faro Convention and the European Green Deal. However, there is still a lot that needs to be explored about how cultural activities can impact pro-social awareness such as that involved in environmental concerns.

In this project we aim to explore the channel through which participation in cultural activities may affect pro-social behavior with the scope of developing a more accurate framework for guiding cultural policies that can positively effect socio-economic variables.

Our working hypothesis is that participation in cultural activities that have a collective nature should affect pro-social behavior principally through social capital, and more specifically generalized trust.

If this is the case, governments can for example, increase their citizens’ environmental awareness, a prerequisite for pro-environmental behaviors, by encouraging participation in cultural activities.

Moreover, policies that induce this effect on social capital, may also have a positive spill over on other socio-economic variables that are known to be influenced by social capital, such as the willingness to engage in entrepreneurial ventures. To better address this issue, we plan to use a dataset combining two large cross-national socioeconomic surveys and an instrumental variable mediation approach.

Project leader: Pozzi Rossella
Duration: 2023 – 2024

Lean Production, Industry 4.0, and Circular Economy are among the most debated industrial approaches of the last years. Even if they have been described as three independent fields, there are examples of overlaps between them.

Through this project, we will operationalise these relationships and highlight the research gaps and questions at the intersections between them. The final objective is to provide a model for the evolution of manufacturing companies in the transition towards Circular Economy, exploiting Lean Production and Industry 4.0.

Project leader: Ravarini Aurelio
Duration: 2023 – 2024

Il progetto si svilupperà sul filone di ricerca del job crafting nel quale – finora – gli studi hanno marginalmente tenuto conto dell’effetto delle tecnologie digitali.

Per compensare questo gap di ricerca, si utilizzerà l’approccio socio-tecnico con l’obiettivo di riformulare il concetto di job crafting in un nuovo modello integrato.

Dato il carattere esplorativo dello studio l’investigazione empirica sarà condotta con una serie di case study.

Project leader: Strozzi Fernanda
Duration: 2023 – 2024

Sourcing processes can expose supply chains to risk. Covid-19 and the Ukrainian crisis shown what can happen to supply chains when some echelons fail.

The aim of this project is to help organizations to build resilience by managing sourcing risks – through the analysis of the scientific and grey literature.

The Systematic Literature Network Analysis and Sentiment Analysis will be used. The study of the scientific literature will allow finding possible scenarios while the grey literature to understand which one is occurring.

Results will be discussed with focus groups of experts in supply chain risk management and text analysis.

Project leader: Tettamanzi Patrizia
Duration: 2023 – 2024

Integrare i sistemi di performance measurement con le attività di disclosure non-finanziaria permette alle società di comunicare in modo più efficace e concreto gli obiettivi e i risultati inerenti alle pratiche di sostenibilità, ottenendo maggiori benefici dalla relazione con i propri stakeholders. Il presente progetto di ricerca ha l’obiettivo di analizzare i potenziali fattori che facilitano o ostacolano questo processo a livello di governance e gli effetti della digitalizzazione nelle pratiche di performance measurement in questo ambito.

Project leader: Urbinati Andrea
Duration: 2023

Effective dimensional integration of the ‘triple bottom line’ has received increasing attention over the last decade. The way that theory-based directions are reflected in the implementation and operationalization of Sustainable Business Models (SBM) in a successful way, is an emerging research trend that needs to be addressed more deeply. While SBMs are often compared with sustainability-driven hybrid business models or B-Corp models, few studies have specifically examined the successful implementation of SBMs through a qualitative approach.

Therefore, the present research project aims to shed lights on critical success factors in implementing this type of business model by conducting an exploratory case study analysis.

To gain richer insights on the practices of firms adopting sustainable business models, this research is designed to conduct semi-structured interviews with the executives of an Italian firm that has successfully implemented a sustainable business model.

The final intention of this study is not to generalize the results to a population, but rather is to generate a framework regarding the successful implementation of SBM through the lens of innovation-based practices.

2022

Project leader: Baglio Martina
Duration: 2022 – 2023

The research RESCUED (Redesign the Supply Chain to speed Up Excellence through Digitalization) aims to help firms understand how supply chains evolved in a complex context where transformative drivers such as digital technologies and disruptions (e.g. pandemics and climate change) have changed the competitive scenario – and how they can tackle transformations leveraging digitalization. This research studies and maps future trends and new possible supply chain configurations taking two perspectives: shippers and logistics service providers

Project leader: Foglia Emanuela
Duration: 2022 – 2023

The National Recovery and Resilience Plan provides a precious opportunity to enhance and empower the territorial and primary services, but the Healthcare Service at Regional and National level has to radically review processes, spaces, resources, with new organizational and delivery models: could the creation of Community Homes (i.e. a proximity medical structure of territorial reference, with a multi-professional group of clinicians)represent an answer of this topic?

The PODCAST project aims to develop an agent based model, useful for defining the optimal characteristics of a structure in terms of positioning and sizing in relation with the territorial context and related dimension (being coherent with organizational and citizens’ needs).

Project leader: Puliga Gloria
Duration: 2022 – 2023

La comprensione del legame tra capacità innovative e sostenibilità rappresenta un’area di particolare rilevanza teorica e pratica. In particolare, a livello territoriale, è necessario individuare quali sono i driver che permettono di migliorare le performance sostenibili e tra queste particolare importanza assume la gestione dei rifiuti. Il presente progetto vuole quindi studiare mediante l’utilizzo di molteplici metodologie come specifiche capacità innovative di un territorio impattino sulla gestione e riciclo dei rifiuti.

Project leader: Falletti Elena
Duration: 2022 – 2023

In recent years, the theme of disinformation and misinformation has become increasingly important. The fast spreading of fake news on social media, together with the progress of technologies such as deep fake, which can be particularly deceptive, has become a threat for democracy. In this scenario, it is crucial to understand how institutions may act to stem the spreading of fake news or at least to reduce the negative impact on society. This project is aimed at finding empirical evidences to sustain recommendations for a change in legislation.

Project leader: Sciascia Salvatore
Duration: 2022 – 2023

Unità di Ricerca 1 (Salvatore Sciascia): “L’avvento delle B corp: le determinanti delle migliori pratiche di sostenibilità e i loro effetti sulle performance economico-finanziarie”.

La sostenibilità è uno strumento strategico di cambiamento per le imprese. In tale contesto la crescita esponenziale di B corp e benefit corporation a livello globale ha incuriosito notevolmente l’accademia nell’ambito delle discipline del management e della giurisprudenza. Tuttavia, in economia aziendale vi sono ancora molte domande di ricerca inesplorate. Tale studio, attraverso un’analisi quantitativa, mira a individuare le determinanti delle migliori pratiche di sostenibilità e i loro effetti sulle performance economico-finanziarie.

Unità di Ricerca 2 (Patrizia Tettamanzi): “Società Benefit e B Corp a confronto: Novità Normative e Agenda ONU 2030”.

La recente introduzione delle Società Benefit con la Legge di Stabilità 2016 è frutto di un movimento globale volto a diffondere un paradigma evoluto ed integrato di business: pur essendo realtà “for profit”, sono orientate al raggiungimento di performance sostenibili per tutti gli stakeholders. Considerato lo stadio embrionale a livello italiano e le sovrapposizioni con altri modelli (e.g. certificazione “B Corp”), risulta urgente approfondirne l’effettiva utilità e gli impatti per le imprese.

Project leader: Cortesi Alessandro
Duration: 2022 – 2023

Il progetto ha l’obiettivo di studiare il gap tra l’offerta di informativa ESG e la domanda degli investitori istituzionali che investono nelle PMI quotate al mercato AIM di Borsa Italiana. In particolare, la ricerca attraverso l’invio di una survey ha lo scopo di studiare: (i) l’esigenza di informativa ESG da parte degli investitori istituzionali che investono sul mercato AIM; (ii) il loro coinvolgimento nel processo di disclosure dell’informativa ESG da parte delle imprese; (iii) l’identificazione dei fattori che favoriscono o limitano l’uso dell’informativa ESG nelle decisioni di investimento; (iv) trend futuri.

Project leader: Venegoni Andrea
Duration: 2022

Politica monetaria e disuguaglianze reddituali sono elementi chiave dell’attualità economica e sono tra loro correlati. La politica monetaria, infatti, può avere un impatto sulle disuguaglianze di reddito e, allo stesso tempo, la diversa intensità con cui queste ultime si manifestano potrebbe influenzare l’efficacia delle azioni delle banche centrali. La letteratura empirica su questi temi è ancora poco sviluppata a causa di criticità metodologiche che questa ricerca si pone l’obiettivo di superare sviluppando un framework quantitativo innovativo.

Project leader: Alberti Fernando
Duration: 2022 – 2023

In the last few years, within the debate on clusters and innovation-related knowledge exchanges, the topic of “green innovation” has gained great momentum. The aim of this project is to map, explore and visualize, for the first time in Italy, the green innovation specialization trajectories followed by Italian clusters over the last two decades. It will represent a new and strategic project to keep disseminating the “Italia Compete” project of the Institute for Entrepreneurship and Competitiveness as the “go-to-place” for Italian competitiveness.

Project leader: Lazzari Valter
Duration: 2022 – 2023

La capacità degli stress test di ripristinare la fiducia degli operatori e di segnalare informazioni rilevanti al mercato, riducendo le asimmetrie informative, è un aspetto ampiamente dibattuto in letteratura. Attraverso l’analisi congiunta della risposta dei mercati alla pandemia da Covid-19 e alla pubblicazione dei risultati dello stress test europeo del 2021, il progetto analizza la capacità degli operatori di individuare autonomamente le banche fragili o, al contrario, la rilevanza degli stress test per ridurre il gap informativo.

Project leader: Minelli Eliana Alessandra
Duration: 2022 – 2023

The current systems of evaluation of research quality aim to satisfy both the need for accountability for the use of resources and the researchers’ requests for a fairer assessment of the quality of their work. The gold standard of peer-review is juxtaposed to numerous bibliometric indicators, including Altmetric, unable to cover the dimensions of quality when used alone. Building on the institutional logics perspective, this study aims to investigate the mechanisms through which research is evaluated in the process of manuscript review. The comprehension of the drivers behind the editorial decisions enables a more profound insight into the intrinsic and extrinsic criteria of evaluation. The project investigates and reconceptualizes the relationship between academic research, quality and its impact on society. Its final scope is to propose an integrative framework of evaluation of research that takes into consideration the differences across disciplines, incorporating the rigid metric-measurements of activity and practice with the nuanced and subjective, framework-embedded notions of performance and excellence. The project is carried out together with Oxford University.

2021

Project leader: Dallari Fabrizio
Duration: 2021 – 2023

This research investigates how Physical Internet, Blockchain and Logistics 4.0 technologies (e.g. IoT and Autonomous Vehicles) can address post-Covid pharma supply chains issues. Through a combination of qualitative, quantitative, architectural design and simulation methodologies, a Physical Internet framework will be developed focusing on the last-mile delivery of pharma supplies pre, during, and post emergencies.

Project leader: Foglia Emanuela
Duration: 2021 – 2022

Research Activity Description

COVID-19 pandemic has created unprecedented disruption for the global health and development community, with significant impacts, not only from a healthcare perspective, but also from a social, legal and economic point of view.

Focusing on hospitals, COVID-19 has imposed huge investments for the proper management of hospitalized individuals. On the one hand, healthcare organizations worldwide, are fighting to provide appropriate healthcare services to patients and are requiring substantial resources to continuously improve their delivery processes and outcomes (Gilmartin & D’Aunno, 2007), by revisiting their internal organizations, processes, and procedures. On the other hand, healthcare organizations are facing relevant pressures, to implement effective and efficient management tools and frameworks, since the current decrease of healthcare budgets, generates serious hurdles on their daily operations (Grigoroudis & Siskos, 2002).

According to the above, the complexity occurred in the management of large number of hospitalized patients (both in medical and in intensive care units) is not a temporary factor related to the pandemic era but is becoming a core element to be considered since COVID-19 has modified the overall health needs. In fact, the COVID-19 pandemic limited the number of patients that could be promptly and adequately taken in charge, including all those patients requiring clinical procedure, medical examination, or hospital therapies. Thus, the overall slowdown in hospital activities that could lead, over the time, to a continuous delay of healthcare interventions, as well as to a worsening of non-COVID outcomes and disease outbreaks (Barack et al., 2020; Chen & McNamara, 2020).

Moving on from these premises, the SATURDAI project aims at prediction, through the creation of specific predictive and forecasting models, to project the number and the potential impact of healthcare emergencies, considering not only patients affected by COVID-19, but also other severe viral diseases, including untreated chronic and frail patients. In particular a modelling approach supported by swarm intelligence will be designed to forecast the occupancy of ICU beds using COVID-19 time-series and supporting the prompt prediction of litigations and potential lawsuits, so that hospital managements could perform a cost-benefits analysis to decide whether to invest resources to increase critical care surge capacity.

Project leader: Valentina Lazzarotti
Duration: 2021 – 2023

 

Despite the huge interest in Open Innovation (OI) among both practitioners and researchers in the past decades, a deep understanding of its impact on a firm’s performance has not been achieved yet. Large-scale studies (i.e. surveys) on a comprehensive model, including determinants, OI choices, performance variables, possible moderators and mediators are recommended to provide firms with useful suggestions to get the expected innovative and financial performance. Through a longitudinal study addressed to a sample of Swedish and Italian firms, investigated for the first time in 2012 and then 10 years later, our project aims to achieve such an understanding by identifying a set of causal relationships that clarify the interplay of the variables involved in successful OI implementations. COVID influence has also been considered as additional explanatory factor of performance.

Project leader: Andrea Urbinati
Duration: 2021 – 2023

 

To support transition to Circular Economy (CE), firms are called to develop and implement effective CE managerial practices, such as Design for Reuse or Remanufacturing, Energy Efficiency interventions, Take-back and Product-Service Systems. To this aim, we need proper performance indicators, supporting the identification, implementation, end evaluation of such practices. Current research still struggles to investigate the fit between CE practices and performance indicators. Accordingly, our aim is to address this research gap by developing a comprehensive set of indicators suggesting firms the most effective CE practices to be acted for putting into practice the principles of CE, and monitoring the progress of the CE implementation process.

Project leader: Giovanni Paolo Crespi
Duration: 2021 – 2023

 

A robust game is a distribution-free model to handle ambiguity generated by a bounded set of possible realizations of the values of players’ payoff functions. The players are worst-case optimizers and a solution, called robust-optimization equilibrium, is guaranteed by standard regularity conditions. The research aims to investigate the sensitivity to the level of uncertainty of this equilibrium focusing on robust games with no private information. Side results on mathematical methods involved will also be investigated.

Project leader: Fausto Pacicco
Duration: 2021 – 2022

 

Measures of territorial attractiveness usually have two peculiar features: a national/regional level of analysis and an annual update frequency. However, as demonstrated by the recent COVID-19 pandemic, both of these are somewhat inadequate with regard to the demands of entrepreneurs and policy-makers, which need more granular information on both the territorial detail and time frequency for their analyses. By resorting to “state-of-the-art” quantitative tools, we propose a new econometric approach capable of responding to these needs, thus being able to nowcast territorial attractiveness, from the provincial to the continental level of detail.

Project leader: Filippo Pavesi
Duration: 2021 – 2023

 

We aim to study the impact of individual cultural consumption on pro-environmental behaviors (PEBs). The objective is to construct a field experiment in which we incentivize treated subjects to purchase cultural goods or services. Subjects will be treated over an extended period of time. If prolonged incentives succeed in increasing cultural consumption, we then analyze the impact that these newly induced behaviors have on PEBs, with the goal of implementing AI algorithms to nudge cultural consumption in the desired direction.

Project leader: Antonio Sebastiano
Duration: 2021 – 2022

 

La ricerca è finalizzata ad indagare il livello di diffusione e formalizzazione delle principali HR Practices (es: reclutamento e selezione, formazione, valutazione) nelle PMI delle Province italiane della Regione Insubrica. Combinando metodi di ricerca quantitativi e qualitativi, si procederà ad associare le pratiche di gestione delle risorse umane ad alcuni indicatori di performance aziendali, così da testare l’impatto delle HR Practices sui risultati reddituali, finanziari ed organizzativi.

Project leader: Patrizia Tettamanzi
Duration: 2021 – 2023

 

L’attuale contesto emergenziale ha reso necessario prevedere i cambiamenti che coinvolgeranno il mondo dell’accounting anche a livello accademico: diverse e nuove risultano essere le competenze, anche digitali, che il mercato del lavoro richiederà ai futuri accountant. Inoltre, le sfide di carattere ambientale che stanno flagellando sempre più il nostro pianeta potrebbero spingere questi ultimi a non misurare più il profitto, ma il “successo sostenibile”: gli accounting educator dovranno adattare la propria didattica così da mettere gli studenti nella condizione di saper affrontare efficacemente le sfide del nuovo millennio.

Project leader: Luigi Vena
Duration: 2021 – 2023

 

I fattori di rischio ESG hanno assunto sempre maggiore rilevanza negli ultimi anni, al punto da influenzare i prezzi e i rendimenti degli strumenti finanziari. Il presente lavoro analizza la sensibilità dell’industria del risparmio gestito rispetto a tali temi. In particolare, facendo leva sulla stima di un modello a parametri variabili, si mira ad analizzare lo stile di gestione dei fondi rispetto ai fattori di rischio ESG, la relativa evoluzione nel corso del tempo e l’eventuale effetto sulla capacità dei gestori di creare valore.

Project leader: Vittorio D’Amato
Duration: 2021 – 2023

 

Non esiste azienda che nel corso degli ultimi 10 anni non si sia trovata ad affrontare una vera e propria rivoluzione. Le innovazioni tecnologiche e l’avvento in azienda delle nuove generazioni sono solo due dei fattori che caratterizzano il nuovo mondo VUCAD (volatile, incerto, complesso, ambiguo e digitale). Questonuovo contesto socio-economico ha anche un impatto significativo sulla funzione HR che si trova a dover aggiornare e spesso reinventare missione, competenze e sistemi. Con questa ricerca intendiamo contribuire al dibattito accademico e manageriale in corso, fornendo indicazioni pratiche su come la funzione HR dovrebbe cambiare per far fronte al nuovo “new-normal”.

Project leader: Chiara Mauri
Duration: 2021 – 2022

 

Il progetto consiste nella realizzazione di due esperimenti per verificare la situazione di confusione sperimentata dal consumatore. Tale confusione è determinata da a) l’elevato numero di prodotti presenti sugli scaffali dei supermercati e quindi il livello di sovraccarico informativo, e b) la presenza di prodotti molto simili, ovvero di copycat che imitano le marche industriali leader. Un primo esperimento è svolto attraverso l’uso di un tachistoscopio, uno strumento utilizzato per mostrare immagini/video a vari intervalli di tempo. Attraverso un video dello stesso prodotto e di suoi copycat a diverse durate temporali, si vuole indagare il tasso di errore misurato dalla correttezza del riconoscimento sia del nome del prodotto (es. gelato) sia del nome del brand (Algida). Il secondo esperimento consiste nell’allestimento di un negozio con un assortimento di prodotti di diversa numerosità e con copycat più o meno simili al prodotto che imitano e nel verificare gli errori che l’acquirente compie all’aumentare del numero dei prodotti e all’aumentare della presenza di copycat.

Share on:
Newsletter
Do you want to stay updated on all LIUC events and news?